Нашият верен автомобил, с който сме свикнали до толкова, че когато се повреди се чувстваме направо безпомощни в големия град, всъщност е съвкупност от различни системи, които функционират заедно, за да осигурят нашето лесно и безопасно придвижване. Може би не се замисляте колко много и различни системи има под капака на вашата кола, защото е достатъчно само да седнете и да завъртите ключа, за да стигнете там, където отивате. Но когато някоя от тях не работи правилно, се налага да й обърнем внимание и да посетим нашия автомобилен сервиз.
Една от всички тези важни системи е и охладителната, която предпазва двигателя от прегряване и осигурява отопление вътре в колата. А циркулацията на охладителната течност в нея се контролира от водната помпа - един от най-важните елементи. Ако има теч на охладителна течност от нея или тя е по-шумна от обикновено, това означава, че нейното уплътнение или ролков лагер вече са износени. За съжаление и в двата посочени случая, водната помпа трябва да се подмени.
Ако водната помпа се задвижва от ангренажния ремък, смяната й съответно се прави заедно с тази на ангренажния комплект. Повреденият ролков лагер също може да блокира задвижването на помпата, както и на останалите елементи задвижвани от ремъка.
За да може охладителната система да работи правилно и да отвежда излишната топлина от двигателя, като я премахва чрез радиатора, охладителната течност трябва да циркулира постоянно в нея. Тя трябва да се движи в блока на двигателя, цилиндровата глава и след това, с помощта на маркучите до радиатора, а след това обратно в двигателя. Как всъщност работи водната помпа? Тя е отговорна за постоянната циркулация на охладителната течност в системата и се задвижва от двигателя с помощта на ангренажния или аксесоарния ремък. Помпата е оборудвана с перка, разположен на вал, който пък движейки се, принуждава и охладителната течност да се движи.
Съвсем логично идва ред на въпроса как се сменя водна помпа? Лагерът на вала или уплътнението, постепенно се износват и тя се поврежда или протича. Когато това се случи, помпата започва да работи шумно и именно по това можете да разберете, че вече трябва да бъде подменена. За да направите това обаче, е необходимо да отхлабите ремъка. Ако помпата се задвижва от ангренажния ремък, ще се наложи да го разкачите. След това трябва да източите охладителната течност от системата, за да предотвратите изтичането след изваждането на помпата и да развиете болтовете, които държат корпуса на помпата към двигателя.
Как да монтираме новата водна помпа? След като вече сте демонтирали повредената помпа, трябва да премахнете всички частици, които са останали от старото уплътнение. Новата помпа трябва да бъде монтирана задължително и само с ново уплътнение, а след като я монтирате, натегнете отново ремъка и, ако е необходимо, го регулирайте. Всичко, което остава да се направи след това, е да налеете в системата нужното количество нов антифриз и да стартирате двигателя, за да проверите дали системата работи правилно. Също така не пропускайте да се уверите, че няма течове, преди да започнете отново да шофирате колата си. Не е зле да използвате момента, за да проверите и концентрацията на охладителната течност или с други думи - да налеете подходящата за сезона такава, за да се избегне замръзването.
След като вече сте отстранили проблема с водната помпа, можете отнова да се насладите на шофирането, а ако всичко описано по-горе ви се струва "мисията невъзможна", спрямо вашите технически умения и познания или просто нямате достатъчно свободно време, за да смените водната помпа сами, спокойно можете да се обърнете към специализиран сервиз и да прехвърлите тежката работа на опитните техници в него, които също така и разполагат с нужните инструменти за целта.